Vad i hela friden är Weyhe? När det gäller geografi är det den södra förlängningen av Bremen på den motsatta stranden av floden Weser. Det är faktiskt en av många platser i Tyskland där hjärtat av Förbundsrepubliken verkligen slår: de små och medelstora företagen som står för tre fjärdedelar av alla anställda och 90 procent av praktikanterna. Weyhe är också hem för ett företag som har gjort extraordinära saker för regionen utan att göra mycket oväsen över hela landet. Företaget i fråga är Bormann Elektrobau.
Bormann Elektrobau grundades 1977, en vanlig elverksamhet med fyra anställda som förser lokala hushåll med allt från köksspisar till källarlampor och allt annat som använde el. Idag är det ett företag med 110 anställda baserade i moderbolaget, ytterligare 40 fördelade på två dotterbolag och ett antal kontraktsanställda som hyrs in för enskilda projekt. År 2020 uppgick den årliga omsättningen till 14 miljoner euro.
"Ett familjeföretag med blick på framtiden"
Bormann Elektrobau har sedan länge gått från bostadsfastigheter till storskaliga projekt som skolor, hotell och kontorskomplex. Företaget är i en klass för sig i den lokala regionen – och idag sträcker sig verksamheten från Hannover till de baltiska staterna och från Magdeburg till Nederländerna. Denna betydande prestation har ägt rum på mindre än två generationer – och är desto viktigare för att ha skett på en så konkurrensutsatt marknad. Så hur har företaget uppnått detta?
Det korta svaret är att Bormann erbjuder allt från en enda källa. Medan andra företag bara kan installera lampor eller rökdetektorer för att de saknar personal eller know-how för att erbjuda mer, erbjuder detta företag från Weyhe allt som har med el att göra. Från enkla strömkablar till komplexa IT-system, beställningar utförs internt från början till slut. Som ett resultat kan kunden lita på att de olika grupperna av hantverkare arbetar sömlöst tillsammans. Detta sparar kunden en hel del problem, och i slutändan sparar kunden pengar.
"Det finns alltid tillfällen då du måste lämna din komfortzon"
Det längre svaret beror på företagets filosofi och karaktär. Från början har detta familjeägda företag alltid sett framåt mot framtiden. När konkurrenterna fortfarande fyllde i tidrapporter för hand hade Bormann helt digitaliserat sin interna administration i över ett decennium. Denna framåtblickande strategi är uppenbar för alla utanför företaget. Vid en tidpunkt då informationsteknologi fortfarande var okänt territorium för de allra flesta, erbjöd Bormann ett omfattande utbud av IT-tjänster och låg därmed långt före konkurrenterna. När andra kom ikapp hade det Weyhe-baserade familjeföretaget för länge sedan befäst sin position.
Patrick von Hagen är en av företagets trio av verkställande direktörer och förkroppsligar denna företagsfilosofi ut i fingerspetsarna. "Det finns alltid tillfällen när du måste lämna din komfortzon", är ord han lever efter – och kan lätt vara företagets motto. När han lägger på ett busigt flin och chattar på sitt öppet engagerande sätt, är det lätt att glömma att detta är ett erfaret proffs – och en som aldrig låter tyglarna slappna av. Hans karriärväg är ett bevis på detta.
Von Hagen började på Bormann Elektrobau som praktikant i augusti 2002; idag är han chef. När han började sin träning hade han faktiskt bara för avsikt att stanna ett år. När han studerade hade han redan byggt upp ett eget företag som säljer spelservrar. Snart fångade dock elektroteknik hans fantasi. Han sålde sin serververksamhet och tog beslutet att stanna. För att inte vara typen som sitter stilla länge genomförde von Hagen en fortsättningskurs för tekniker 2010. Han gjorde det för att han ville gräva djupare i detta område (och för att han ville förbättra sin förhandlingsposition inför nästa lönerunda). Von Hagen förenar en fascination för detta område och en stark känsla för affärsmannaskap, ungefär som en perfekt ansluten kraftledning. Han är välgrundad och ändå pulserande av energi.
2014 tog han sin hantverksmästarexamen som Elektroingenjör. Även om hans företag uppmuntrar vidareutbildning, tackade von Hagen artigt nej, fortsatte att arbeta, gick i kvällsskola efter jobbet och tittade på sina böcker på helgerna. Han betalade sina kostnader ur egen ficka. ”För att jag är bra på siffror”, säger han med ett flin – och hans tillvägagångssätt visade sig faktiskt vara mer kostnadseffektiv när studiebidraget för hantverkarkursen och skattemässiga avskrivningar kvittades mot inkomstbortfall. "Det hjälper också när man förhandlar med chefen", säger von Hagen. Snart ledde han en nyskapad avdelning. Men det räckte inte för honom.
Tre år senare klarade han sin examen i företagsekonomi (med beröm). För att göra detta satt han återigen bakom en skolbänk efter jobbet och uthärdade företagsekonomilektioner i ett överhettat klassrum med tre dussin andra elever – återigen på egen bekostnad. Det var inte särskilt roligt för någon, säger han, men det var värt det. Sedan 2019 har engångspraktikanten varit medlem i styrelsen. Enligt von Hagen, "Jag har alltid velat ta ansvar, inte bara följa planer på en byggarbetsplats."
"Ibland hjälper ett främmande öga i verksamheten"
Patrick von Hagens kostnadseffektiva tillvägagångssätt ligger i linje med företagets affärsfilosofi: sedan många år tillbaka är det bara mycket unga begagnade skåpbilar som fyller företagets parkering, eftersom avskrivningen på nya bilar helt enkelt är för hög. Hans företag drivs trots allt inte bara av värdefulla föremål, utan främst av en uppsjö av små saker som kablar, strömbrytare och terminaler, och han kan omöjligt hålla ett öga på dem alla. "För detta är vi beroende av pålitliga partners", säger von Hagen, "och vi välkomnar alltid fältpersonalen varmt." Faktum är att många problem bara kan identifieras med nya ögon.
Helt nyligen kom en representant från HellermannTyton förbi och vid ett verkstadsbesök stannade han plötsligt framför eltavlarna och föreslog en ny kabelkanal. – Ingen av oss skulle ha tänkt på att byta ut en sådan del, säger von Hagen. "Jag menar, hur innovativ kan man vara när det kommer till kabelkanaler?" Ändå har den nya delen visat sitt värde: den stänger bättre än den tidigare modellen (från en annan leverantör) och är dessutom mer kostnadseffektiv. En provleverans beställdes, och personalen på verkstaden och byggarbetsplatsen var överens om att den nya kanalen var en välsignelse i den mycket konservativa miljön för panelbyggnad. Ett problem som ingen hade varit medveten om löstes vederbörligen. – För detta förlitar vi oss på idéer utifrån, säger von Hagen.
"För detta förlitar vi oss på idéer utifrån"
Detta kräver ett högt förtroende. Detsamma gäller interna relationer. "När en kollega har problem hittar vi alltid en lösning", förklarar von Hagen. Vi känner varandra och kommunikationslinjerna är korta; nyligen var han tvungen att lämna lokalen i två timmar för att ta sin dotter till en simlektion. Den elektriska Olympia-skrivmaskinen på ett skrivbord på första våningen är inte bara för dekoration; den är till för en mångårig anställd som skramlar med paketetiketter för utskick. Detta har gett henne en känsla av syfte som hon har saknat sedan makens död. Att arbeta i Weyhe-branschen – utan en smartphone eller en bärbar dator i sikte – ger henne den positiva känslan av att fortfarande behövas av världen. Det är också vad ett familjeägt företag handlar om.
"Att investera i en nöjd arbetskraft lönar sig"
Och det är också affärsmässigt meningsfullt. Med tanke på kompetensbristen lönar det sig att investera i en nöjd arbetskraft. Av samma anledning utbildar Bormann Elektrobau sin egen nästa generation genom att ta fem till nio praktikanter per år. Istället för att förlita sig på yrkesskolor och skicka unga till byggarbetsplatser som billig arbetskraft tar en hantverkare inom företaget ansvar för praktikanter. Som Patrick von Hagen uttrycker det, "Vi utbildar människor efter våra behov, inte efter hur vi måste."
"Vi utbildar människor efter våra behov, inte efter hur vi måste."
En arbetsledare har funnits sedan dagen då verksamheten grundades; han såg hur de gamla goda VW T2 skåpbilarna gradvis förflyttades av nya Mercedes Sprinters på företagets parkering. Om han stannar lite längre kommer han också att bevittna ankomsten av e-fordonen – för Bormann Elektrobau har en klar bild av nästa steg även här. Den vill rusta upp för den stora vågen av e-mobilitet som kommer. Företaget förbereder sig redan för den svåra frågan om elladdning och funderar kring buffertsystem, som är komplexa både tekniskt och regulatoriskt. På så sätt avser Bormann Elektrobau att ligga minst en kabellängd före konkurrenterna.
Företagets andra huvudkontorsbyggnad, nybyggd mitt emot, har gott om tomma kontor för den kommande generationen. Återigen är tillväxt målet. Med en som Patrick von Hagen i laget finns det egentligen inget alternativ.