När du går med Benjamin Hübner genom de ljusa kontoren på tolfte våningen i Astra Tower, bara ett stenkast från hamnen i Hamburg, får du en känsla av att du besöker en start-up. Du ser glas, ljus och unga människor var du än tittar. Allt som egentligen saknas är ett fotbollsbord i hörnet. Men när du tittar närmare kommer komplexitetsnivån i fokus – och det första intrycket av en start-up försvinner genast ut i tomma intet. Från sitt huvudkontor i Hamburg, som upptar flera våningar i höghuset i helglas, sköter Enerparc AG planering, konstruktion och drift av stora solkraftverk runt om i världen. Företaget har byggt omkring 500 solkraftverk i megawattområdet i 25 länder, från Spanien och Ryssland till Australien. Den globala nominella effekten är 3,3 gigawatt per timme. Med full kapacitet skulle det täcka de årliga behoven för tusen hushåll – varje timme.
"Allt från en enda källa"
Det skulle vara en imponerande prestation i sig. Men det extraordinära är att Enerparc driver två tredjedelar av dessa system själv. Medan andra designar sina solenergiparker för nyckelfärdiga leveranser, föredrar Enerparc att hålla fast vid nyckeln och driva systemen på egen hand, vilket gör företaget till Europas ledande oberoende operatör av solkraftverk. Och tillväxt är det tydliga målet: antalet anställda har mer än fördubblats till nästan 300 under de senaste två åren. Under räkenskapsåret 2019 ökade den årliga försäljningen till 234 miljoner euro, med årliga tillverkningsvolymer vid en nominell effekt på 318 megawatt och eget kapital på 124 miljoner euro. Företaget är därmed ljusår borta från vad det en gång var, en ödmjuk start-up som grundades 2008.
Men företagets konsekventa synsätt omfattar inte bara intern drift av solkraftverk, utan även intern planering och tillverkning, vilket gör att företaget kan behålla alla framtida intäkter samt fördela utgifter inom sina egna led. Och det är där Benjamin Hübner kommer in. Förutom att ta hand om de helägda dotterbolagen Sunnic Lighthouse (ansvarig för elhandel) och Enerparc Service (ansvarig för systemunderhåll) har pvwerk-företaget även i uppdrag att planera och bygga stora anläggningar. Det är Hübners jobb.
"Det är också en fråga om tur"
Chefen för elektroteknik från Schleswig-Holstein hade faktiskt andra planer. Efter att ha avslutat skolan 2006 ville han ut i näringslivet, men sköt upp ansökningsprocessen så länge att det bara återstod en elektrikerutbildning. Eftersom det fanns många fler naturliga krafter än företag i hans hemstad längs Nordsjökusten, befann sig Hübner först på ett lokalt solcellsföretag, innan han gick vidare till vindenergispecialisten Senvion och till sist tillträdde positionen som chef för elektroteknik på pvwerk GmbH. Förutom att ha överblick över sitt företags många byggprojekt i Tyskland, Frankrike och Spanien, är han även ansvarig för inköp. Som så ofta händer i livet var det ungdomlig slarv, bra träning, uthållighet och slumpen som i slutändan ledde honom till exakt där han alltid velat vara. "När jag ser tillbaka var det ett stort lyckokast", säger 31-åringen.
"Långsiktiga utsikter kräver mer"
Det är noggrann inspektion av de installerade komponenterna som gör hans jobb så tilltalande. Eftersom systemen som han och hans team bygger måste prestera långt utöver den korta perioden med två till fem års garanti, har han inte råd att spara pengar på fel ställen. Han är väl medveten om att han kan få mycket av det han köper för mindre, från den minsta skruven till den massiva växelriktaren. Men han vet också att varje tveksam skruv och defekt växelriktare kommer att kosta så mycket mer i drift än de initiala besparingarna.
Sedan det grundades 2011 har pvwerk genomfört nästan 300 projekt med en total volym på 2 100 megawatt i hela Tyskland. Dess flotta omfattar nu mer än 200 maskiner, inklusive tung utrustning som bandgrävare, bandlastare och speciella pålförare. "Vi har förenklat många av tillverkningsstegen", säger Hübner. "Idag är allt byggt för att vara mer strömlinjeformat och praktiskt." Det sparar tid och pengar – utan att kompromissa med kvaliteten.
"För enkelt för att vara sant"
Han kan lita på det nära samarbetet med pålitliga tillverkningsföretag, inklusive HellermannTyton, från vilka Hübner bland annat hämtar EdgeClips. EdgeClips är små klämmor med buntbandsöglor som kan installeras längs vilken kant som helst utan behov av verktyg. Tryck helt enkelt på plats, sätt in kabeln i ledningen, och det är allt. En produkt som är så enkel att använda att man kan tro att den alltid har funnits där. HellermannTyton säljer 1,6 miljarder av dessa små hjälpare runt om i världen varje år. Som ett resultat sparar pvwerk-teamet inte bara timmar av dyrbar arbetstid (kabeldragning kan ta veckor på en stor gård), utan kan också vara säker på att klippen inte faller sönder under nästa storm, vilket innebär att de inte kommer att ha att påbörja arbetet igen nästa år.
"Det passade helt enkelt bra från början"
Benjamin Hübner på pvwerk och Georg Neureiter på HellermannTyton är båda överens: förtroende är hörnstenen i alla affärsrelationer. De två träffas regelbundet på pvwerks byggarbetsplatser. För ett år sedan upptäckte Neureiter att Hübners kollegor själva skrev ut likströmskabeletiketterna, en otacksam och mödosam uppgift, där en anställd inte gjorde något annat än att brottas med Excel-listor och en skrivare flera dagar i taget. Efter lite planering kom Hübner och Neureiter på en lösning där HellermannTyton levererar etiketterna förtryckta, till stor glädje för pvwerk-anställda, som nu kan ägna sig åt fler spännande ansträngningar. Och till köparen Hübners glädje, eftersom de förtryckta etiketterna kostar mindre än de tomma etiketterna de brukade köpa.
"Helst skulle allt tillverkas i Tyskland"
Hübner uppskattar det ömsesidiga förtroendet och det lösningsorienterade tänkandet hos sin leverantör. "HellermannTyton är en premiumlösning", säger han. "Det finns billigare leverantörer där ute, men med dem är problem alltid oundvikliga." Bara halvt på skämt säger han att han önskar att HellermannTyton också skulle tillverka solcellsmodulerna samtidigt, eftersom Kina har varit ensam leverantör i flera år. Även om priserna är bra och leveranskapaciteten imponerande där, skulle han mycket föredra hållbarheten och kvaliteten hos en modell tillverkad i Tyskland. Även om det var mycket dyrare. Han kanske kan övertyga HellermannTyton att ta del av detta segment. Han har en direkt linje till företaget – och gott om tid att föra ett övertygande argument.